petak, 19. travnja 2019.

Riječ-dvije o bajkama

Čitate li bajke? U moru raznoraznih šarenih slikovnica koje možemo pronaći, imate li vremena za običnu Pepeljugu ili Crvenkapicu? Mi ih obožavamo! Bajke su dio našeg čitalačkog života od prvih susreta s knjigama i ovaj sam osvrt zamislila kao predstavljanje svih zbirki koje mi posjedujemo (nema ih toliko puno, ne brinite) kako biste uočili koje su razlike te možda odlučili je li nešto primjereno za vas i vaše dijete. Poredala sam ih prema uzrastu, od onih koje se meni čine primjerenima za najmlađe pa na dalje. Uz svaku navodim ono što bi meni koristilo prilikom kupnje takvih zbirki preko Interneta - sadržaj, da znam koje bajke sadrži, i sliku, da vidim koliko ima teksta.

Najdraže bajke

Tekst: pripremila Blanka Pašagić
Ilustracije: Carlos Busquets
Broj bajki: 14
Izdavač i cijena: Naša djeca /  94,50 kn 


Ovo nije prva knjiga bajki koju posjedujemo, ali je prva s kojom smo nekako započeli i ušli u svijet bajki. Zašto? Zato jer je teksta vrlo malo. Zbog male količine teksta i oni najmanji čitači mogu pratiti radnju te pritom uživati u ilustracijama - a one su bogate i šarene, sve je puno boja i nema ni trunke bjeline ni praznog prostora, podsjetilo me na horror vacui sa satova likovnog u srednjoj. 
Što se tiče samog sadržaja, bajke su očito ogoljene, ali je osnovna nit, ona osnovna priča, svugdje sačuvana. Kod, na primjer, Pepeljuge, nema onog uvoda u tome kako joj se otac oženio zlom ženom i sl., već radnja počinje time što Pepeljuga dobiva naređenja zle maćehe i čisti. Ali svi ostali elementi koje vežete uz Pepeljugu su tu - i dobra vila, i cipelice, i isprobavanje iste. U ovoj zbirci vukovi ne izgledaju prestrašno, vještice nisu tako jako ružne, nema krvavih scena ni previše nasilja ni u tekstu, a ni na ilustracijama. Ovu sam zbirku izabrala jer mi se činila prikladnom za dijete mlađeg uzrasta, i nisam pogriješila. Iščitale smo je uzduž i poprijeko i još je uvijek čitamo.

 
Crvenkapica i druge bajke (Najdraže bajke za laku noć)
Tekst: pripremio Filip Kozina
Ilustracije: vidi na fotki
Broj bajki: 5
Izdavač i cijena: Naša djeca /  69,60 kn


 Ovu smo kupili neplanirano. Trebalo nam je samo desetak minuta da na miru popijemo kavu s nekim koga nismo dugo vidjeli. Tješim se da je bolje da podmitimo dijete slikovnicom nego mobitelom.
Broj bajki je ovdje puno manji, samo ih je pet. Količina teksta je nešto veća nego u prvoj zbirci, priča malo šira, ali i dalje primjerena najmlađima. Nasilnih scena ni rečenica praktički nema: vuk zatvara baku u ormar, Crvenkapica mu izmakne, a lovac potjera vuka samom svojom pojavom. Meni je ova posebno draga jer kad je M. progovorila i jezik joj se razvezao, primijetila sam da zna cijele rečenice napamet.

Najljepše bajke braće Grimm

Tekst: prepričala Stefania Leonardi Hartley, prevela Hana Greta Matković
Ilustracije: Valentina Moscon, Illary Casasanta, Fabiano Fiorin, Federica Nuccio, Roberta Vottero, Laura Sighinolfi, Luca Poli, Giovanni Abeille, Francesca Pesci, Michele Bizzi, Francesca Costa, Laura Rigo, Elisa Enedino
Broj bajki: 15
Izdavač i cijena: Znanje /  99,00 kn - trenutno 69,00



Čak i prije navršene tri godine, počeli smo čitati Najljepše bajke braće Grimm. Od istog izdavača i na isti način pripremljene možete pronaći i Perraultove bajke. Njih smo posudile iz knjižnice i također pročitale. Možda će vam se kad ih budete listali činiti da ima dosta teksta, ali font kojim su tiskane je prilično velik, pa recimo da se radi o optičkoj varci:-) Sviđa mi se što su dijelovi bajki u stihovima. Neću reći da mi to razbije monotoniju čitanja jer mi bajke nisu dosadne, ali zgodno je i moje dijete to voli i već sa mnom recitira te stihove. Za one osjetljive - ni ovdje nema nasilnih ilustracija.



Čarobna škrinja bajki i priča (Andersen, braća Grimm i Perrault)

Tekst: prepričala Melanie Joyce
Ilustracije:Diane Le Feyer
Broj bajki: 25
Izdavač i cijena: Naša djeca /  136, 40 kn





Ovo smo poklonili našoj drečavici za treći rođendan i iako će uskoro biti i godina dana što je ova knjiga na polici, još nismo pročitali sve. Ona stalno bira jedno te iste bajke iz ove knjige i jednostavno je ne mogu nagovoriti na druge. Bajke su ovdje duže, više je opisa, više detalja, manji font - rekli bismo jedna ozbiljnija slikovnica. Možda je vuk iz Crvenkapice ovdje mrvicu strašniji, drvosječa maše opasnom sjekirom, a vještice su ovdje ipak nešto ružnije, ali su još uvijek miljama daleko od strašnih. Kod ove mi se zbirke osobito sviđaju ilustracije i uvez. Uvez je bajkovit, isprepliće se ružičasto i zlatno i ima vezice sa strane. Mislim da je ovo baš divan poklon za bilo koju djevojčicu. 



Braća Grimm - Bajke - Ilustrirano cjelovito izdanje

Tekst: braća Grimm
Ilustracije: Vladimir Stanković (3d), Tom Duxbury
Broj bajki: 6
Izdavač i cijena: Školska knjiga /  139,00 kn - trenutno 69,50



Čitala sam o ovoj slikovnici na blogu Mali čitači, ali nikako nisam uspjela učitati fotografije iz tog osvrta. Ipak sam naručila ovu zbirku i ostala pozitivno iznenađena. Neću se sad sramotiti, ali kad sam pročitala 3d ilustracije, u svojoj sam glavi zabrijala nešto sasvim deseto. Ovo definitivno nije za one koji traže zbirke sa čim manje nasilja. Nismo ih pročitale sve, samo dvije (Crvenkapicu i Ivicu i Maricu), ali nisam primijetila da je M. bila šokirana, iznenađena, zgrožena niti išta od toga. A baš me zanimala njena reakcija. Već po naslovnici vidite da je to malo jeziva zbirka, tamna, mračna, čak joj je i format neobičan. I ilustracije su pomalo groteskne i strašne... ipak su to priče vrlo bliske originalnim verzijama. Ovdje nema nikakvog spremanja bakice u sanduk ili ormar. Vuk proguta bakicu, a zatim i Crvenkapicu, a još k tome dobijete i 3d prikaz izvlačenja bake iz trbuha. Ima puno više teksta, a manje ilustracija i gotovo svaka bajka ima i jednu trodimenzionalnu ilustraciju. M. je, naravno, svaki dan otvara i lista, pa gleda pa ispituje što je sad to. Traži da joj čitam, ali najviše zbog tih 3d ilustracija. 




Najljepše bajke svijeta

Ilustracije: Zdenko Balabanić, Zlata Bilić, Josip Generalić, Aleksandar Marks, Danica Rusjan, Zdenko Svirčić, Josip Vaništa
Broj bajki: 20
Izdavač i cijena: Školska knjiga /  180,00 kn




I posljednja, ali ne najmanje važna! Budi mi uspomene ova zbirka i jako je jako volim. Najljepše bajke svijeta, jednom sam je čak i spomenula na Facebooku. 20 prekrasnih bajki,  od Crvenkapice i Snjeguljice preko Šume Striborove do Kozara Giona i Rascvjetane ruže za koje vjerojatno nikad niste ni čuli. Prvi je put izdana davne 1971. Sjećam je se kad sam bila malena, znala sam je od korica do korica, ali je nestala bez traga u raznim selidbama. Svoj antikvarijatski primjerak dobila je moja djevojčica na poklon prije 2 godine, a veseli me da se opet može pronaći . Posebnu vrijednost ima zbog prekrasnih ilustracija koje potpisuju poznati hrvatski slikari poput Josipa Generalića, Josipa Vanište, Danice Rusjan i drugih.  Mi smo pročitale jedino Crvenkapicu iz ove zbirke - jer je najkraća - i tekst je gotovo identičan kao u gornjoj zbirci. Ima puno teksta sitnog fonta, tako da ovu zbirku čuvamo za kasnije.





Nadam se da vam je ovaj pregled bio koristan! Vama, koji ste izdržali do kraja! Sretan Uskrs svima želi Slovuljko!




 

Nema komentara:

Objavi komentar